МІЙ ДРУГ ЇЖАЧОК
Українська мова (навчання грамоти): Прислухайтеся до звуків – читайте правильно. Сергій Козлов «Звуки й голоси» (Казка).
Образотворче мистецтво: Малювання графічними матеріалами. «Їжачок-хитрячок».
Трудове навчання:Робота з пластиліном. «Близнята-їжачки».
Українська мова (навчання грамоти):Розрізнення назв предметів за питаннями: хто це?, що це?
Мета:
Українська мова (навчання грамоти). Читання: Навчати дітей правильно вимовляти звуки в слові під час читання, на цій основі формувати правильність читання. На прикладі персонажів казки допомогти першокласникам зрозуміти, що означає «уявляти», викликати бажання розвивати свою уяву, прислухатися і чути звуки природи. Формувати оцінні судження (хто подобається?), вміння правильно інтонувати речення. Виховувати любов до природи.
Трудове навчання: Формувати вміння і навички ліплення виробів із пластиліну. Навчити виготовляти пластилінових їжачків. Розвивати просторову уяву, мислення. Виховувати акуратність, працелюбність, культуру праці.
Українська мова (навчання грамоти): Розвивати вміння каліграфічного грамотного письма. Формувати уміння списувати із друкованого тексту, закріпити вміння розрізнювати назви предметів за питаннями хто це?, щоце?. Поповнити словниковий запас учнів словами «чемний», «привітний». Виховувати ввічливе ставлення до співбесідника.
Образотворче мистецтво: Вчити учнів малювати їжачка за допомогою різних ліній, використовуючи при цьому графічні матеріали, кольорові олівці, фломастери. Розвивати художній смак. Виховувати вміння бачити прекрасне у природі.
Типу року: Урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: Інтегрований.
Обладнання: Фотографії і дитячі малюнки їжака, пластилін, олівці, фломастери, графічні матеріали, предметні малюнки із зображенням слів - назв істот та слів - назв неістот.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Щось відоме та нове
Зустрічає скрізь тебе.
Все уважно розглядай,
Точну відповідь шукай.
Щоб помилок уникати,
Треба розум розвивати,
Гостре око, слух, терпіння –
І тоді прийде уміння.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Підготовка до сприйняття.
(На дошці фотографії і дитячі малюнки їжака)
- Діти, відгадайте загадку, і ви знатимете, про кого буде йти мова на нашому уроці:
В лісі є кравець чудовий.
Шиє звірам він обнови.
Для ведмедя – кожушки,
Для лисички – чобітки,
Для куничок – рукавички,
І для білочок – спіднички,
Зайцю – валянки на лапки,
А для вовка – теплу шапку.
Ще й собі пошив піджак.
Хто кравець такий? (Їжак)
- Хто з вас часто буває на природі, то напевно вже бачив це чудове створіння. Адже їжаки живуть на всій території України. Населяють ліси, луки, поля, сади, городи. День їжаки проводять у кублі, полюють пізно ввечері і вночі. Живляться ці звірки в основному комахами. Окрім цього, їжаки поїдають жаб, ящірок, дрібних гризунів, нерідко яйця птахів, що гніздяться на землі.
2. Робота з прислів’ями.
- Український народ славиться прислів’ями. У нього є прислів’я про все. Навіть про їжака!
* Голими руками їжака не вб’єш.
* З їжака не буде бика.
* Їжак їжака голками не зляка.
* На мені покатаються, як на їжаку.
* Казав їжак: «Хай буде так!»
3. Опора на особистий досвід школяра.
- Діти, хто з вас знає вірші про їжачків?
Кошик яблук ніс їжак
Із садка в осінню пору
Поспішав їжак в комору.
Ніс їжак, увесь запрілий,
Стиглих яблук кошик цілий,
Аж біжить навпроти друг:
- Я шукав тебе навкруг!..
Біля саду на межі їжаки присіли.
Довго друзі говорили, -
Кошик яблук з’їли.
(Володимир Лучук)
Бурмотіли їжаки:
- Вже не гріють голочки!
В лісі ягід зовсім мало.
І грибів чомусь не стало…
Ще жучки та слимаки
Зариваються в листки!
Змій, вужів давно нема –
Мабуть в ліс іде зима!
Треба постіль готувати,
Час прийшов лягати спати!
Поспішали в ліс щосили,
В нори листячко носили.
І травинку, і билинку,
Щоб було м’якенько в спинку.
Входи мохом пригорнули
І швиденько всі поснули!
В теплім затишку вони
Будуть спати до весни.
Вітер лагідний повіє,
Землю листячком укриє, -
Стане в нору їжачкову
Шелестіти колискову.
В снах побачать їжачки
Стиглі яблука й грушки!
ІІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1. Формування пізнавальних мотивів навчання.
- Що ми знаємо про їжачків? Загадки, вірші, казки, пісеньки… А може, ви спостерігали за цими чудовими звірками?
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми з вами дізнаємося ще більше про їжачків: ви ознайомитеся із двома казками про цих звіряток; ви навчитеся прислухатися і чути звуки природи. Також ми будемо малювати і ліпити їжачків. А ще ми будемо розрізнювати предмети за питаннями хто це?, що це?.
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.
Українська мова (навчання грамоти)
За Сергієм Козловим «Звуки і голоси» (Науменко В.О. Читанка. Післябукварна частина: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. –К.: Генеза, 2012. – 95 с.)
1. Підготовка до сприйняття.
- Як ви гадаєте, про що можуть розмовляти їжачок і ведмедик?
- Тож послухайте казку Сергія Козлова «Звуки й голоси».
2. Читання вчителем.
- Чиї голоси чув їжак?
3. Обговорення почутого.
- Тож чиї голоси чув їжачок?
- Чому їжачок чув, як співає жаба, зяблик, а ведмедик – ні?
- Що було важливим у житті для їжачка, і що – для ведмедика?
4. Формування оцінних суджень учнів.
- Хто вам сподобався: їжачок чи ведмедик?
- Чому?
- Які слова можна використати, щоб показати своє ставлення до ведмедика? А до їжачка?
5. Розвиток уяви учнів.
- Уявіть, що кожен з вас – їжачок. Ви чуєте сюрчання коника. Яке воно, те сюрчання?
- Уявіть, що кожен з вас – ведмедик. Про що ви будете думати, намагаючись почути коника?
ХВИЛИНКА ЗДОРОВ’Я
- Діти, послухайте вірш, який написала Н.Василенко і зробіть для себе висновки. Подумайте і запам’ятайте, що здоров’я – найбільша людська цінність, бережіть його!
Здоров’я – це ранок зі свіжим повітрям.
Це сонце, що гріє ласкаво й привітно.
Це хвилі Дніпра, що нам сили дають.
Бери це сміливо, мій друже, і в путь!
Здоров’я – це смак свіжих ягід дозрілих,
Це спорт, що дає нам наснагу і силу.
Це сон, що на крилах нам зорі несуть.
Усе це з собою узять не забудь.
І знай, любий друже, у цьому житті
Чи бути здоровим, вирішуєш ти!
Українська мова (навчання грамоти)
Розрізнення назв предметів за питаннями хто це?, що це? (Захарійчук М.Д. Українська мова: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2012. – 79 с.)
1. Виклад нового матеріалу.
а) Читання казки «Невихований зайчик» вчителем.
б) Обговорення казки за вправою 5.
- Цікава казка? Яке враження на вас справив зайчик?
- Чи можна допускати в своїй мові такі слова? Так, вірно! Від таких слів псується настрій, в душі пече образа.
- Красиві, люб’язні, приємні слова – це компліменти. Щирі компліменти завжди приємно чути. Говоріть компліменти своїм рідним, друзям.
в) Розрізнення назв предметів за питаннями хто це?, що це?
- Діти, до всіх слів – назв предметів ми ставимо питання хто?, або що? До всіх живих істот ми ставимо питання хто?, а до неживих предметів - питання що? Виконайте Вправу 1 за зразком.
г) Складання речень зі словами – назвами предметів (Вправа 2).
2. Закріплення вивченого.
- Давайте прочитаємо всі підкреслені слова у Вправі 5 і визначимо, на які питання вони відповідають.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вийшли діти у лісок,
Заглянули за дубок.
Побачили зайчика,
Поманили пальчиком.
Зайчику, зайчику, пострибай,
Свої лапки виставляй.
Почав заєць танцювати,
Малих діток забавляти.
Разом з зайчиком скоріше
Потанцюєм веселіше.
Образотворче мистецтво
Малювання графічними матеріалами. «Їжачок-хитрячок» (Трач С.К. Образотворче мистецтво: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів ./ Трач С.К., Резніченко М.І. –Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. – 123 с.)
1. Налаштування на роботу.
Їжачок-хитрячок
Гострі голки має,
На них яблука, гриби
Швидко натикає,
Їжачата з нетерпінням
Його всі чекають,
Своїй мамі-їжачисі
Вдома помагають.
(Г.Комісарова)
2. Розгляд зразка.
- Зверніть увагу, як за допомогою різних ліній можна намалювати їжачка.
3. План виконання роботи.
* Обери для малювання одного з поданих на зразку їжачка.
* Визнач, якими графічними матеріалами хочеш намалювати тваринку.
* За поданою схемою намалюй їжачка.
Трудове навчання
Робота з пластиліном. «Близнята-їжачки». (Тименко В.П. Трудове навчання: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Тименко В.П., Веремійчик І.М. - К.: «Генеза», 2012 – 112 с.)
1. Повідомлення теми.
- Сьогодні ми ознайомимося з новим матеріалом – пластиліном, його властивостями і прийомами обробки, а також навчимося ліпити їжачків.
2. Налаштування на працю.
Шматок пластиліну на парті дрімає,
І чим він стане, ніхто ще не знає, -
Чи квіткою, що радує нас усіх нині,
Чи пташкою ніжною в гіллі на калині?
Ви потрудіться добре всі, будь-ласка,
Настане диво й оживе прекрасна казка!
3. Підготовка матеріалу до роботи.
- Перш, ніж розпочати роботу, пластилін слід відповідно підготувати.
Щоб зробити з пластиліну
Чи то пташку, чи тварину,
Його слід підготувати:
В першу чергу розім’яти,
Між долонями скачати.
І ліпити розпочати.
4. Розгляд зразка.
5. Інструктаж.
* Візьміть шматок пластиліну і розімніть його.
* Зробіть із нього грушу.
* Переділіть пластилінову «грушку» за допомогою стека.
* Із сірого пластиліну наліпіть 20-25 голочок .
* із коричневого пластиліну виліпіть чотири лапки.
* Для носика-горошинки використайте пластилін чорного кольору.
* З’єднайте деталі.
* На спину зліпіть яблуко, грушку чи грибочок.
6. Ознайомлення з правилами роботи з пластиліном.
* Під час різання пластиліну стеками дій обережно, слідкуй, щоб пальці не потрапили під стеки.
* Працюй з пластиліном на спеціальній дощечці.
* Під час роботи вологою серветкою обережно знімай залишки пластиліну певного кольору.
* Не піднось стеки близько до очей, не гризи їх.
* Передавай стеки тупим кінцем уперед.
* Не бери шматочки пластиліну до рота, не кидай його у сусіда або на підлогу.
* Після закінчення роботи прибери пластилін, витри стеки вологою серветкою та помий руки водою з милом.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Розподіл роботи за групами.
- А зараз, діти, ми будемо працювати у групах. Одна група буде малювати «Їжачків-хитрячків», а інша група – ліпити «Близнят-їжачків».
2. Практична діяльність.
3. Захист робіт.
4. Прибирання робочих місць.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
- Як називалася тема нашого уроку?
- Як ви гадаєте, чи справились ви із поставленими завданнями?
- Чи сподобався вам урок? Чим?
- Я, діти, вдячна вам за хорошу роботу на уроці. Сподіваюся, що все, про що ви сьогодні дізналися і все, що ви сьогодні вивчили, стане вам у нагоді.
|