ЖАБКА ДУЖЕ ЛЮБИТЬ ПЛАТТЯ ІЗ ЗЕЛЕНОГО ЛАТАТТЯ
Українська мова (навчання грамоти): І голосом, і рухами. Зірка Мензатюк «Як до жабок говорити».
Природознавство: Водойми України.
Трудове навчання: Практична робота. Жабеня.
Мета:
Українська мова (навчання грамоти): Навчати дітей слухати казку, думати над її змістом: хто персонажі, як автор розповідає про них, що нового дізналися з казки. Формувати усвідомленість читання: цікавитися значенням слів, висловів, запам’ятовувати нові слова. Навчати сприймати у тексті звуконаслідування, відчувати поетичність мови у тексті. Ознайомити першокласників із казкою Зірки Мензатюк «Як до жабок говорити». На прикладі взаємин між персонажами твору допомогти осягнути зміст фразеологізму «витрішки продавати». Виховувати радість від спілкування, бажання прийти на допомогу.
Природознавство: Розкрити значення води у природі та житті людини. Ознайомити учнів з різноманітністю водойм України, з водоймами своєї місцевості, господарським значенням водойм. Навчити шукати на карті найбільші ріки України. Розвивати інтерес до вивчення рідного краю. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Трудове навчання: Розширити уявлення учнів про використання пластиліну як матеріалу для ліплення. Удосконалювати вміння та навички ліплення виробів із пластиліну. Навчити виготовляти композиції. Розвивати уяву, фантазію мислення. Виховувати культуру праці, інтерес до роботи.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Вид уроку:Інтегрований.
Обладнання:Фізична карта України, фізична карта с. Високопілля (автор - вчитель географії О.А.Бакшеєв), ілюстрації із зображенням водойм,
шаблони, пластилін.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Поглянемо один на одного, посміхнемося. Для того, щоб справитись із завданнями нашого уроку, будемо працювати активно, слухати уважно, міркувати правильно. Ну що ж, на старт!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Підготовка до сприйняття.
- Послухайте вірш і скажіть, чи згодні ви з цим твердженням?
Жива вода дає життя
Всьому живому в світі,
Якщо живе жива вода,
Тоді земля у квіті!
2. Опора на особистий досвід школяра.
- Чи задумувалися ви коли-небудь про те, навіщо в природі існує вода?
- Давайте згадаємо, які прислів’я про воду ви знаєте.
Прислів’я про воду:
* Крапля до краплі – буде озеро.
* Без води немає життя на землі.
* Без води – ані туди, ані сюди.
* Хто у воді, той у добрі.
* Яка криниця, такий і господар.
* Вода за доброту віддячить.
* Вода – душа врожаю.
* Вода потече – канаву знайде.
3. Розкриття пізнавального інтересу.
- Про воду, про її властивості та застосування можна дізнатися з наукової літератури, з художньої літератури, читаючи оповідання, казки, вірші, а можна дізнатися про неї за допомогою рук, користуючись ними, як предметом для передачі різних виробів, композицій, які пов’язані з цією рідиною.
ІІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1. Узгодження особистісного досвіду школяра.
- Наша чарівниця-вода володіє багатьма скарбами. Чи хочете ви дізнатися, де вона переховує свої скарби? А дізнатися про це вам допоможе завдання-гра «Знайди зайве слово». Річка, гора, море, озеро, струмок, ставок, океан (Гора). Доведіть свою думку. Ось де приховує свої скарби наша чарівниця.
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- Відгадайте загадку-добавлянку:
Відома з віку рідина,
Уся її вживає,
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда
Звичайно, діти, це… (вода).
- Сьогодні ми поговоримо про воду – одне з найбільших багатств на землі, про водойми, що існують в Україні.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Природознавство
Водойми України. (Гільберг Т.Г. Природознавство: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Тільберг Т.Г., Сак Т.В. - К.: «Генеза», 2012. – 111 с.)
1. Виклад нового матеріалу.
- Без води життя на землі неможливе: в’яне квітка, страждає звір, змовкає пташка. Все живе на землі потребує води. Вода напуває землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе і впродовж багатьох віків оспівували її як основу буття. Обожнювали все: море, озеро, річку, криницю, джерело, ставок. Вода – справжнє диво природи. Вона вкриває більшу частину нашої Землі. Вода животворною силою наповнює незліченні ріки й озера. Перетворює пустелю у квітучий сад. Вона вічно мандрує. Найбільше її у водоймах. А джерела, річки, озера, болота, ставки, водосховища, моря, океани – усе це водойми.
2. Підготовка до сприйняття теми.
- Відгадайте загадки:
Синя стрічечка блищить,
Щось тихенько гомонить.
І біжить собі, біжить,
Не зупиниться й на мить. (Річка)
З-під землі біжить водичка, але це не озерце,
Не струмочок і не річка, а цілюще … (Джерельце)
Не море, не земля,
Човни не плавають і ходити не можна. (Болото)
Стоїть корито, повне води налито. (Ставок)
Посеред поля лежить дзеркало:
Рама зелена, а саме блакитне. (Озеро)
3. Розгляд ілюстрацій.
- Які водойми вам знайомі? – Де ви їх бачили?
4. Робота з картою.
- Подивіться на карту України. Зверніть увагу, що вся вона помережана синіми ниточками: тоншими, товщими, плямами… Діти, перед вами річки, озера, моря. Придивіться уважніше і ви побачите найбільшу річку України – Дніпро.
5. Інформаційна хвилинка.
Українці здавна нарекли Дніпро Славутичем. Свій початок річка бере в Росії, в Смоленській області. Його загальна довжина – 2201икм, а на Україну припадає 981 км. Якщо подивитися на карту, то Дніпро зі своїми притоками схожий на дерево з густою кроною. У Дніпро впадає 1351притока. Найбільші з них – Прип’ять, Десна, Ірпінь, Інгулець, Псел, Ворскла. Кожна ріка починається невеликим струмком, який впадає в інший струмок. Кілька струмків утворюють річку. У нашому с. Високопілля бере свій початок річка Коломак, яка впадає у річку Ворскла, а та – в річку Дніпро.
Найбільші озера України - Ялпуг і Світязь.
- Водойми – це не просто вода. Це дім, у якому мешкають різні істоти: риби, раки, жаби … Це – місце, де розводять водоплавних птахів, ловлять рибу.
Відгадайте загадку:
Підростала – хвіст ростила,
Сукню темну носила.
Підросла – зеленою стала,
Хвіст на весла поміняла. (Жаба)
- Не випадково я вам задала цю загадку, адже сьогодні ми з вами прочитаємо казку Зірки Мензатюк «Як до жабок говорити».
ХВИЛИНКА ЗДОРОВ’Я
ЧАРІВНА ГІМНАСТИКА «Богатирські яблука»
1. Спочатку подумай, якої висоти буде твоя яблунька. Підніми руки вгору і потягнись. Замри на мить – щоб усі бачили, якої висоти ти хочеш виростити яблуньку.
2. Яблунька виростає із насіння. Нахились униз і дістань руками до підлоги: це ти посіяв насіння. А тепер нахились декілька разів – треба добре розпушити землю, щоб насіння вільно дихало.
3. Щоб насіння швидше проросло, його треба полити. Треба збігати за лійкою, а краще з’їздити по неї на велосипеді, так швидше. Крути педалі!
4. Щоб підняти відро із криниці, треба покрутити коловорот спочатку однією рукою, потім іншою. Ще раз, ще! Криниця дуже глибока, ланцюг довгий!
5. Нахились вниз, полий яблуньку. А тепер випрямись і покажи, як широко вона розкине свої віти, коли виросте.
6. Росте наша яблунька: була маленька, а стала ось якою великою. Так і ти піднімайся і присідай, піднімайся і присідай…
7. Подув вітер: нахиляється яблунька ліворуч – праворуч, ліворуч – праворуч. Понахиляйся і ти разом з нею: руки в боки і нахили тулуба ліворуч – праворуч, ліворуч – праворуч…
8. Ось і визріли яблучка. Вони висять високо. Щоб їх зірвати, треба підстрибнути. По черзі піднімай то ліву, то праву руку догори, стрибай і «зривай яблука».
Українська мова (навчання грамоти)
І голосом, і рухами. Зірка Мензатюк «Як до жабок говорити»(Науменко В.О.
Читанка.Післябукварна частина: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2012. – 95с.)
1. Читання вчителем.
- Чому Оксанка не хотіла йти з дівчатками?
2. Обговорення почутого.
- Назвіть імена дівчаток.
- Чому Оксанка не хотіла йти з ними?
- Як говорила до жаб Мирослава?
- Який настрій був у Оксанки спочатку? А який – потім? Чому?
3. Вибіркове читання.
- Яка біда, на погляд Оксанки трапилася в городі?
- Куди кликали сусідські дівчатка Оксанку?
- Місце, де сміється Оксанка.
4. Робота з фразеологізмом.
- Як ви розумієте вислів «витрішки продавати»? (Нічого не робити, байдикувати).
5. Самостійне читання.
6. Підсумок роботи за казкою.
- Чи сподобалася вам казка? Чим?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Шумна казка
Жив собі у лісі заєць-боягуз. Вийшов одного разу заєць із дому, а їжачок у кущах як зашурхотить(1). Злякався заєць – і навтьоки (2)! Біг, біг і прибіг на пеньок відпочити. А дятел на сосні як застукає (3)! Кинувся заєць бігти(2). Біг, біг і забіг у саму гущавину, а там сова крилами заплескала (4). Побіг заєць з лісу до річки (2). А на березі річки жаби сиділи (5). Побачили вони зайця і - скік у воду(6)! Зрадів заєць, що жаби його злякалися і сміливо поскакав назад у ліс (2).
1 – шарудять жмаканим папером;
2 – стукають кульковими ручками об парту;
3 – «клацають» язиками;
4 – шльопають долонями по ногах;
5 – квакають;
6 – тупотять ногами.
Трудове навчання
Робота з пластиліном. Практична робота «Жабеня».(Тименко В.П. Трудове навчання: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Тименко В.П., Веремійчик І.М. – К.: Генеза, 2012. – 112 с.)
1. Робота по темі.
- Відгадайте загадку:
У воді водиться,
З хвостом родиться,
А як виростає,
Хвіст відпадає. (Жаба)
- Сьогодні ми будемо з вами виготовляти жабку, користуючись шаблонами.
2. Розгляд зразка.
- На композиції зображено жабку й метеликів, які знаходяться серед латаття. Для їх зображення використаний різнокольоровий пластилін. Основою композиції є картон салатового кольору.
3. Інструктаж.
* Підготуйте основу композиції.
* Підготуйте різнобарвний пластилін. Відріжте від нього невеличкі шматочки.
* Розігрійте і розімніть пластилін. Розкачайте кульки різного розміру.
* Розплескайте пластилін. Зробивши його однаковим за товщиною.
* За допомогою шаблону витисніть «деталі» жабки, метеликів, латаття і притисніть їх до основи.
4. Практична робота.
5. Презентація робіт.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
Пам’ятайте, люди, назавжди:
Неможливо жити без води.
Це – життя колиска, це – дощі,
Це – роса і квітка на межі,
Це – тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку, це – життя,
Це кришталь озер і джерело,
Це хмарки у небі, це – село!
У тополях й вербах над ставком,
Це – криниця, квітка під вікном,
Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,
Це – струмок у травах між дерев,
Зелень трав, веселки кольори…
Пам’ятайте, люди, назавжди!
|