ЧОМУ НАВЧАЄ КАЗКА?
Українська мова (навчання грамоти): Найважливіша думка. Чому навчає казка? «Як півник співати навчився» (За Лілією Лапіною).
Образотворче мистецтво: Робота з пластиліном. Дивовижний птах.
Мета:
Українська мова (навчання грамоти): Навчати вчитуватися в зміст казки, шукати відповіді на запитання, слідкувати за розвитком подій, усвідомлювати вчинки персонажів. Удосконалювати вміння відшукувати в тексті звуконаслідувальні слова, відтворювати їх під час розігрування діалогів. Формувати вміння читати правильно, читати цілими словами. Розвивати спостережливість, вміння аналізувати. Виховувати бажання читати літературні казки.
Образотворче мистецтво: Розширити уявлення учнів про використання пластиліну як матеріалу для ліплення; удосконалювати вміння і навички ліплення виробів із пластиліну; навчити виготовляти вироби за зразками народних майстрів (І.Басалига «Курочки», «Сороки»). Розвивати уяву, фантазію мислення. Виховувати інтерес до творчості народних майстрів.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: Інтегрований.
Обладнання: Малюнки тварин, пластилін, роботи народного майстра І.Басалиги «Курочка», «Сороки».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Перевірка готовності до уроку.
- До уроку всі готові? Настрій бадьорий? Вчитися будемо серйозно? Гав ловитимемо? Ну тоді до праці!
2. Реклама уроку.
- Казки люблять усі! Ще з перших місяців життя ви чули їх з уст своїх мам, бабусь. Сьогодні ми знову повернемось у ті чарівні спогади і ознайомимося з таємничою, до цих пір невідомою вам літературною казкою. А яка ж це казка? Про неї трохи згодом.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Підготовка до сприйняття.
- Перш, ніж ви почуєте нову казку (а вона буде про Півника), давайте згадаємо українські народні прислів’я про півника.
2. Робота з прислів’ями.
* Без півня оселя глуха.
* Кому ведеться, тому і півень несеться.
* Співатиме півень, чи ні, а день буде.
* Всякий півень голосніше за всіх співає у своєму курнику.
* Півня на заріз несуть, а він каже: «Кукуріку»!
* І без півня день настане.
* У дурного півня дурна й пісня.
* Вставай, чоловіче, третій півень кукуріче!
* Добрий півень у будь-якому курнику співає.
* Краще горобець в руці, ніж півень на крівлі.
3. Опора на особистий досвід школяра.
- Які українські народні казки про півня ви знаєте? Давайте з вами згадаємо українську народну казку «Котик і Півник».
- Які слова кричав Півник Котику, коли його вкрала Лисичка?
(«Несе мене Лиса
За далекі ліса!
Порятуй мене!»)
ІІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1. Формування пізнавальних мотивів навчання.
Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі, гарні.
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Всяк казочку читати полюбляє.
Казка – це світ чарівний та незвичний,
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринь у казку, це ж бо так цікаво!
Це справді радість, свято для душі.
У казці звірі мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі,
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
2. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні ми з вами познайомимося з однією дуже цікавою казкою, у якій півник чомусь навчався співати. А хіба він не вміє цього робити?
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Українська мова (навчання грамоти)
Найважливіша думка. Чому навчає казка? «Як півник співати навчився» (За Лілією Лапіною) (Науменко В.О. Читанка. Післябукварна частина: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів . – К.: Генеза, 2012. – 95 с.)
1. Підготовка учнів до сприйняття казки.
- У казці Лілії Лапіної «Як півник співати навчився» задіяні деякі тварини. Спробуйте відгадати їх і ви дізнаєтеся, які персонажі крокуватимуть поряд з півником.
* Тихо крадучись, полює.
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від … (Кішки)
* Спів гучніше канарейки,
Не сідають батарейки.
Сам горлає просто неба, -
І заводити не треба.
У селі живий будильник.
Зветься ж він, звичайно, … (Півник)
* Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
І у лісі, в холодку
Все кує, мудру ля,
Хто вона? …(Зозуля)
* Полюбляє він ковбаску,
Розгризає маслаки
І отримує він ласку
Від хазяйської руки.
Якщо друга захищає,
Про життя своє не дбає…
Хто цей вірний помічник?
Хто сміливий захисник? (Собака)
* Я великий, я красивий,
Як біжу, то в’ється грива.
Хвіст у мене довгий-довгий,
Хвіст у мене, мов шовковий. (Кінь)
* Тьох-тьох-тьох,
Тіву-тів… -
Лине радісно з гаїв.
То співаночка чия?
Голосного … (солов’я)
2. Читання казки вчителем.
- Чому півник дуже хотів навчитися співати?
3. Обговорення почутого.
- Де подівся півник Кришталеве Горлечко?
- Чому його украла лисиця?
- Що зробила бабуся, коли залишилася без півника?
- Як бабуся змусила півника навчитися співати?
- Чи до вподоби півнику прийшлася пісня соловейка?
- Що сказав про кування зозулі півник?
- Чиї голоси нагадали півникові спів батька?
- Які бабусині слова запам’яталися півникові найкраще?
- Як ви гадаєте, яка головна думка цієї казки? (Кожен має старанно виконувати свої обов’язки).
4. Розігрування діалогу.
Півник – зозуля – кінь – пес.
ХВИЛИНКА ЗДОРОВ’Я
ЧИМ КОМП’ЮТЕР ЗАГРОЖУЄ ДІТЯМ?
Раптова агресія, поганий зір і замкнутість. Такі наслідки можливі, коли діти надмірно користуються комп’ютерами. Лікарі занепокоєні: з двадцятьох маленьких пацієнтів 18 мають вади зору. А психологи застерігають: неконтрольоване перебування дитини в Інтернеті може спричинити родинну драму. 15 загиблих, серед них дев’ятеро учнів і троє вчителів… Масштабне вбивство в німецькій школі 2009 року шокувало весь світ. Тоді сімнадцятирічний парубок прийшов до закладу й відкрив вогонь. У країні досі впевнені: такий напад агресії був через те, що в Тіма Кречмера стерлася межа між віртуальним і реальним.
В українських школах культурі роботи з комп’ютером та Інтернетом дітей привчають змалку. За загальнонаціональною програмою – з другого класу. Вчитель навчає та направляє правильно володіти знаннями саме комп’ютерними. За 10 хвилин роботи біля комп’ютера треба виконати завдання програми. Комбінація за комбінацією. Й результат готовий. Більше 15 хвилин в день біля комп’ютера не слід знаходитися. Забороняти користуватися комп’ютерами не варто. Потрібні лише режим і контроль.
5. Знайомство з казкою Володимира Липського «Розумний півник»
Жили собі дідусь та півник. Жили дружно, у злагоді. Дідусь по дому порядкував та на сонечку грівся, а півник зернята клював та весело кукурікав. Одного разу пішов півник погуляти. Йшов, йшов і опинився у лісі. Цікаво там: трава шовкова, дерева високі, жучків і комашок різних не злічити. Загулявся півник, аж раптом чує: туп-туп … Придивився, а це біжать по стежині вовк і лис. Біжать і про щось між собою перемовляються. Півник за пень сховався, листочком накрився, слухає:
- Ой, як їсти хочеться! – стогне вовк.
- І в мене живіт порожній, - скаржиться лис. Нічогісінько з учорашнього дня не їв.
- Чув я, брате лисе, що десь на узліссі хатка стоїть, а в ній півник з дідусем живуть, - говорить вовк.
- От нам би туди! – облизнувся лис. – Мені б і півника вистачило. Тільки ж де та хатка?
- Он хмарина пливе. Може, вона знає? Давай запитаємо, - запропонував вовк.
- Давай, - погодився лис.
Вовк присів на задні лапи, задер голову і завив:
- У-у-хмарино, у-у-хмарино, скажи, де живу-уть дідусь і півник?
Але хмарина не сказала, де шукати дідуся й півника, хоча і знала. Вона нахмарилася і пролилася на вовка і лиса дощем. Ті – під вивернуте дерево. Сидять на мокрих хвостах і скавулять. Перестав лити дощ, сонечко визирнуло. Подумав півник, що вовка з лисом нема поблизу, вибрався зі своєї схованки. Стрибнув на пеньок та на радощах закукурікає на весь ліс:
- Ку-ку-рі-ку!
Вчули вовк з лисом - і до півника. А той навтікача. Біжить півник по стежині чимдуж, крильми лопоче, ногами перебирає. А вовк навпрошки, через гущавину, аби півникові дорогу перепинити.
Вибіг півник на узлісся, - вже дідусеву хатку видно. А рятунку нема: випередив його вовк.
- Стій, півнику! – гукає. – Від мене не втечеш! З’їм тебе зараз! І дідуся проковтну!
Затремтів півник. Аж присів від страху і очі заплющив: не жити йому більше на світі. Тут і лис прибіг:
- Зачекай, вовче, це мій обід!
- Чому твій? – здивувався вовк.
- Півник маленький, худенький, якраз для мене одного, - каже лис.
- А я голодний лишуся? – заревів вовк.
Півник тим часом трохи оговтався від страху.
- Не злися, вовче, - мовив він тихим голосом. – Тут неподалік дідусь живе. Якщо відпустиш мене, то я побіжу попрошу дідуся, щоб він вам гарну вечерю приготував.
Подумав вовк, порадився з лисом і вирішили вони відпустити півня.
- Дивись, тільки не підмани! - попередили.
А ввечері прийшли вовк з лисом до дідусевої хати, стукають у вікно:
- Діду, винось вечерю!
- Зараз, зараз! Ви тільки мішок розкривайте, а я туди цілого барана вкину! – долинув з хати дідусевий голос.
Розкрили під вікном вовк з лисом великий мішок. Вікно розчинилося, і щось живе – геп! – туди. Вовк закинув мішок за плечі – і чимдуж до лісу. Лис ледь устигав за ним. Зупинилися в лісі, розв’язали мішок. А звідти – як вискочить собака! Та такий великий! Та такий злий! Як загарчить, як загавкає на весь ліс. Вовк з лисом від несподіванки аж оніміли.
- Ой! Ай! Рятуйте!- заволали вони у два голоси і кинулись геть. Тільки їх і бачили! А дідусь з того часу став ще більше любити і шанувати свого півника. Адже він не лише голосистий, а до того ж ще й розумний.
6. Аналіз казки.
- Чим різняться між собою півники? (Один вчився співати, а інший – розуму).
- Чим схожі півники? (Любили співати).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
А тепер у нас розминка,
А тепер фізкультхвилинка.
Встали рівно біля парт,
Починаємо наш старт.
Ось зігнули так ручата, -
Й полетіли, мов качата.
Ніжками затупотіли,
Потім разом всі присіли.
До сонечка потяглися
І у боки узялися.
Нахилилися праворуч,
Нахилилися ліворуч.
Руки вниз ми опустили
Й трохи ними потрусили.
Шию трішки розім’яли
І за парти посідали.
А тепер мерщій до справ,
Кожен вченим з нас щоб став!
Образотворче мистецтво
Робота з пластиліном. «Дивовижний птах» (Трач С.К. Образотворче мистецтво: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Трач С.К., Резніченко М.І. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. – 123 с.)
1. Бесіда вчителя.
- Народитися українцем – велика честь. Адже наш народ віддавна славен у всьому світі. Наш народ творчий та вмілий.
- Ремесло, яким славилися наші пращури, було гончарство. Гончарні вироби - це посуд, іграшки, які виготовляли із сирої глини.. потім сирі вироби запікали в спеціальній печі, розписували і покривали глазур’ю. У давнину, звичайно, не було таких іграшок, як сьогодні. Але українські майстри навчилися ремесла народної іграшки. Сьогодні гончарну справу гідно продовжують гончарі Фросина Міщенко, Тетяна Шпак, Валентина Живко, Тетяна Дмитренко та інші.
2. Розгляд зразка.
- Давайте розглянемо старовинні іграшки. Із чого їх зроблено? Які іграшки ви тут бачите? (Коник, баранець, півник, пташка). Ці іграшки оздоблені розписом, орнаментом. Майстри прикрашали свої вироби для того, щоб вони більш привабливо виглядали і дітям було цікавіше ними гратися.
3. Аналіз зразка виробу.
- Уважно подивіться на птахів. Чи подібні вони до справжніх птахів? Чим відрізняються?
4. Інструктаж з техніки безпеки при роботі з пластиліном.
* Працюй з пластиліном на спеціальній дощечці.
* Під час різання пластиліну стеками дій обережно, слідкуй, щоб пальці не потрапили під стеки.
* Не піднось стеки близько до очей, не гризи їх.
* передавай стеки тупим кінцем уперед.
* Не бери шматочки пластиліну до рота, не кидай його на сусіда або на підлогу.
* Після закінчення роботи помий руки з милом.
ІV. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
1. Інструктаж виготовлення виробу.
* Візьміть пластилін сірого кольору, розігрійте його долонями.
* Зробіть з нього дві кульки: більшу – для тулуба, меншу – для голови.
* Надайте форму голові та тулубу пташки .
* З’єднайте частини.
* Прикрасьте птаха пластиліном яскравих кольорів.
2. Ліплення птаха.
Задрімали на калині
Золоті жар-птиці,
Заглядали зорі сині
У вікно світлиці…
3. Презентація виробів.
4. Прибирання робочих місць.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
- Казки можна розказувати ще довго-довго, ліпити можемо ще багато птахів, але нам пора закінчувати урок. А казці кажемо, що вона нам потрібна. А сьогодні запитую вас:
- Чого ви навчились у казкових героїв?
- Чи дізналися ви про те, чого не знали?
Якщо ні, то попереду вас чекає ще багато непрочитаних казок. Вони чекають вас на полицях бібліотек, магазинів. Казка – це подорож у країну чудес. Казка – це мудрість народу. Казка – це наука про добро, яке знищує зло. Казка – це краса. Казка – це наше дитинство. Казка - це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казочки. Переказуйте друзям, рідним. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, вчать, як треба жити по правді. Цінуйте в кожній казці людину добра, краси, мужність, відвагу, працю, любов. Нехай кожного від колиски і до старості супроводжує казка. Будьте і самі хорошими творцями цікавих, чарівних, смішних, але повчальних казок.
Мабуть, кожен з вас стомився.
А тепер – відпочивать,
Та казки не забувать.
А сьогодні за роботу по заслузі,
Щиро дякую вам, друзі!
|