Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|
Каталог статей
Я у світі
Захист дітей
Мета: Ознайомити учнів з основними проблемами жорстокості в сучасних сім’ях, ознаками насильницького та жорстокого ставлення до дітей; розкрити суть понять «насильство», «фізичне насильство», «психологічне насильство»; розглянути основні державні документи, які визначають права і обов’язки дитини, захищають її від жорстокості та насильництва; допомогти зрозуміти смисл людського життя, визначити своє місце в ньому; сприяти вихованню в учнів людяності, чесності, відповідальності, любові до ближнього, поваги до гідності іншої людини, свідомого ставлення до своїх прав та обов’язків.
Обладнання: Конвенція про права дитини, Конституція України, газетні та
журнальні статті, вислови, роздатковий матеріал.
На дошці вивішено вислови і записано план виховної години.
«Поважай людей і поводься з ними так, як хочеш, щоб поводилися з тобою»
«Живи так, щоб сильніші за тебе не кривдили тебе, а ти не ображав слабших за себе»
«Кожна дитина має право на увагу, на ласку, на похвалу» ( Є. Аркін )
«Дитина, яка терпить менше образ, виростає людиною, яка більше усвідомлює свою гідність» ( М.Чернишевський )
«Сьогодні діти – завтра народ» ( В. Сухомлинський )
«Живи так, щоб сильніші за тебе не кривдили тебе, а ти не ображав слабших за себе»
( римський філософ Марк Афелій )
«Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому свою вигоду, не може бути щасливою» ( Сенека )
План заняття
І. Вступ ( історична довідка )
ІІ. Проблеми насилля і жорстокості в сучасному суспільстві.
1. Насильство ,різновиди насильства, їх визначення.
2. Жорстокість та насильство щодо дітей, причини та наслідки.
Статистика.
3. Нормативно-правові документи, що захищають права дітей.
ІІІ. Анкетування учнів.
ІV. Підсумок.
Хід заняття
І. Вступне слово вчителя ( історична довідка )
Ставлення до дітей є певним показником духовного розвитку та соціальної зрілості суспільства. Погане поводження з дітьми виникло дуже давно і залишило в історії страшні сторінки, починаючи від інфантициду та каліцтва дітей до складних дериваційних колізій. Як свідчать дослідження Ю.В.Согомонова, С.Гессена, Е.Бормана, Ф.Аріяла, І.Лангера та ін., які опрацювали епос багатьох народів, матеріали Біблії, історичні сказання, процес виховання здавна базувався на поклонінні дорослим, їх безумовній авторитарності. Особливо яскраво вираженого безжального характеру набуло ставлення до дітей в епоху Середньовіччя. В той час обов’язки дітей перед батьками мали, за звичай, пріорітет перед батьківськими обов’язками, про що свідчать середньовічні правила поведінки. На дітей переносилась провина і за гріхи батьків. Батьки не рахувалися з силами і станом здоров’я дітей, особливостями їх харчування, одягом. Відмова від дітей, здавання їх в найми, продаж в кабалу і навіть інфантицид були не рідкісними явищами. У 18 столітті припустимою мірою дисциплінарного впливу визнавалось таке покарання, коли тримали дитину в холодній воді до посиніння, сікли різками до першої крові тощо. Загалом ставлення дорослих до дітей характеризувалось відсутністю, а точніше, слабкою розвиненістю інтимного емоційного зв’язку між батьками та дітьми в давні і середні віки. Батьківська любов і любов до батьків не були необхідними ні для існування сім’ї, ні для «врівноваженості» відносин всередині неї. При цьому батьківська любов зовсім не виключала, а передбачала тілесні покарання.
Сімейне насильство над дітьми стало викликати заклопотаність в суспільстві тільки починаючи з 19 століття внаслідок загального розвитку емансипації індивідів. Процеси витіснення репресивної релігійної і світської моралі, психологічна революція, що створила уявлення про права кожного індивіда незалежно від віку, статі та інших особливостей, на щастя, затвердили уявлення про нетерпимість жорстокого поводження в сім’ї як по відношенню до дорослих її членів, так і по відношенню до дітей.
ІІ. Проблеми насилля і жорстокості в сучасному суспільстві.
1. Гра «Мікрофон»
- Чи часто, на вашу думку, дорослі карають дітей?
- Що спонукає ваших батьків карати вас?
- Які міри покарання найчастіше застосовують ваші батьки?
- Яке ваше ставлення до покарань?
- Чи існує насильство щодо дітей в нашій країні? Якщо так, навести приклади.
- Чи є покарання дітей різновидом насильства по відношенню до них?
- Чи зустрічалися ви з проявами жорстокості по відношенню до вас чи ваших знайомих?
Вітчизняні і зарубіжні вчені активно продовжують досліджувати проблеми сімейного насилля щодо дітей. Існує багато різноманітних проблем сімейного насилля щодо дітей та різноманітних визначень поганого поводження з дітьми. Розглянемо їх. Але перед тим спробуємо самі дати визначення насильства, фізичного та психологічного насильства.
2. Гра «Мозковий штурм»
Учні діляться на 4 групи ( по принципу зима, весна, літо, осінь).
І група – учні дають визначення насильства та визначають різновиди насильства.
ІІ група – назвати нормативно-правові документи, що захищають права дітей.
ІІІ група – опрацьовують роздані газети, знаходять в них замітки про жорстоке поводження з дітьми.
ІV група – обговорюють ситуацію: «Якось на пустищі біля збудованої недавно крамниці підлітки грали в «ножика». Хто програє, повинен їсти землю. Хлопчик, який опинився у такій ситуації, відмовився виконати умови гри. Тоді інші старші хлопці зв’язали його, набили рот землею і залишили одного. На дворі швидко стемніло, пішов дощ, стало холодно. Але ніхто з хлопців не з’явився на допомогу. Зовсім випадкові дорослі чоловіки, які поверталися додому, почули стогін. Вони принесли змученого хлопчика додому.»
- Чи є поведінка підлітків виявом жорстокості та насилля?
- Які причини такої жорстокої поведінки підлітків?
- Які недоліки виховання виявляються у цій ситуації?
3. Насильство в сім’ї та його різновиди ( розповідь вчителя )
Насильство (за визначенням Луіса Аларкона, фахівця з питань домашнього насильства, Польща) - це дії, які робить одна або кілька осіб і які:
- чиняться навмисно і спрямовані на досягнення певної цілі;
- спричиняють шкоду (фізичну, моральну, матеріальну) іншій особі;
- порушують права і свободи цієї особи;
- унеможливлюють ефективний самозахист потерпаючих від насильства (той, хто чинить насильство має значні переваги (фізичні, психологічні, адміністративні, матеріальні тощо).
Розглянемо Закон України вiд 15.11.2001 № 2789-III «Про попередження насильства в сім’ї». Цей Закон визначає правові і організаційні основи попередження насильства в сім’ї, органи та установи, на які покладається здійснення заходів з попередження насильства в сім’ї. Згідно цього зокону ( стаття1)
насильство в сім’ї - будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім’ї по відношенню до іншого члена сім’ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім’ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров’ю;
фізичне насильство в сім’ї - умисне нанесення одним членом сім’ї іншому члену сім’ї побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до смерті постраждалого, порушення фізичного чи психічного здоров’я, нанесення шкоди його честі і гідності;
сексуальне насильство в сім’ї - протиправне посягання одного члена сім’ї на статеву недоторканість іншого члена сім’ї, а також дії сексуального характеру по відношенню до неповнолітнього члена сім’ї;
психологічне насильство в сім’ї - насильство, пов’язане з дією одного члена сім’ї на психіку іншого члена сім’ї шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися або завдається шкода психічному здоров’ю;
економічне насильство в сім’ї - умисне позбавлення одним членом сім’ї іншого члена сім’ї житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до його смерті, викликати порушення фізичного чи психічного здоров’я;
жертва насильства в сім’ї - член сім’ї, який постраждав від фізичного, сексуального, психологічного чи економічного насильства з боку іншого члена сім’ї;
попередження насильства в сім’ї - система соціальних і спеціальних заходів, спрямованих на усунення причин і умов, які сприяють вчиненню насильства в сім’ї, припинення насильства в сім’ї, яке готується або вже почалося, притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні насильства в сім’ї, а також медико-соціальна реабілітація жертв насильства в сім’ї;
Прояви насильницького і жорстокого ставлення дорослих до дітей в межах сучасної родинної спільноти зумовлені етноісторичними традиціями, соціально-економічними проблемами українського суспільства, психологічними і педагогічними причинами, а тому викорінення жахливих явищ потребує мобілізації та координації зусиль державних правоохоронних, освітніх органів, соціальних служб, громадських організацій, засобів масових інформацій.
Боротьба з поганим поводженням з дітьми повинна вестися одночасно по двох лініях: профілактика та терапія. В поняття профілактики входить створення таких елементів у суспільстві, які підтримують можливість дітей рости й бути особистостями, вільно думати й діяти згідно з мораллю. А це міцна сім’я. Перше, що бачать діти, - це дім. Наступне – школа. Коли у цих двох спільнотах панують пристойність, чистота, моральність та демократизм, то діти, які мають природжену здатність ідентифікувати себе з дорослими, діють так само, поєднуючи всі найкращі риси цих спільнот.
Пригадаємо мудрі слова С.Соловейченка: «Щоб дитини виросла природно доброю та чесною людиною, щоб вона не намагалася вдавати з себе кращу, ніж вона є насправді, доводиться уникати примусу у вихованні. Примушуючи до чогось, ми зобов’язуємо дитину робити щось таке, що не відповідає її сутності, інакше її не довелося б примушувати. Ефективне лише те виховання, яке привчає дитину до правди, привчає бути самою собою. Бути, а не вдавати.»
4. Насильство щодо дітей, причини та наслідки. Сумна статистика.
( Бесіда )
У всіх країнах світу сьогодні гостро постає питання захисту дітей від насилля та жорстокості. Ці питання закріплені багатьма нормативно-законодавчими документами.
Насильство щодо дітей. Це й використання дітей в проституції, жебракуванні, виготовлення, розповсюдження, користування та зберігання дитячої порнографії, дитячий сексуальний туризм, експлуатація дитячої праці, тілесні покарання дітей батьками, вихователями та особами, які їх замінюють як «сучасний» спосіб виховання, жорстоке поводження з дітьми тощо.
Так, в Україні виявлено понад 456 тисяч дітей, що працюють, з яких 87 тисяч — це діти найуразливішої групи віком від 7 до 12 років. Діти миють машини, підробляють мийниками посуду в кафе та барах, продають газети в електричках. Працівники притулків для дітей найпоширенішими видами заробітку дітей, які потрапляють до них, називають жебракування, крадіжки, миття машин, перепродаж речей, збір та реалізація металобрухту, заняття проституцією тощо.
Давно вже досліджено, що дитина відтворює в майбутньому ту модель поведінки, з якою вона має справу у дитинстві. Для фахівців, які працюють з дітьми абсолютно зрозуміло, що фізичне насильство щодо дітей має бути забороненим. Але не завжди навіть вони ставлять знак рівняння між фізичним насильством та тілесними покараннями дітей. Хоча тілесні покарання, навіть тоді, коли вони вмотивовані найкращими виховними бажаннями дорослих, є насильством над дитиною, яке має як фізичні, так і психічні наслідки. При цьому вони є поширеними в українському суспільстві. Наприклад, за даними досліджень, наприклад, серед респондентів, які досягли найвищого рівня матеріального благополуччя, декілька разів на місяць тілесні покарання застосовувалися до 59 % опитаних з цієї групи, до 41 % - дуже рідко. Але жоден респондент не відповів, що «ніколи».
Застосування тілесних покарань порушує цілу низку прав дитини, які закріплені в Конвенції ООН по права дитини та підтверджені в Конституції Україні, Сімейному Кодексі України та Законі України «Про охорону дитинства»: право на рівний захист перед законом; право не піддаватися жорстокому ставленню; право на життя та фізичну недоторканність; право на найвищі стандарти фізичного та психічного здоров’я та інші.
Насильство над дитиною в сім’ї або в закладах де вона виховується, особливо інтернатах, стає причиною дитячої бездоглядності та безпритульності, які тягнуть за собою й інші негативні та кримінальні наслідки, такі як використання дітей в проституції, виробленні порнографії, примушування до жебрацтва, використання найгірших форм дитячої праці, торгівлі дітьми.
Насильство породжує насильство аж до порушення закону. В одинадцяти українських виховних колоніях нині відбувають «перековку» 2215 неповнолітніх. Понад половина їх були засуджені за крадіжки, чверть — за розбій і пограбування, 10% за нанесення тяжких тілесних ушкоджень або вбивство. Вікова статистика така: 14—16-річних злочинців у колоніях 13%, 15—16-річних — 28%, 17—18-річних — 39%. Майже кожен третій засуджений на термін від одного до трьох років, кожен п’ятий — на термін понад п’ять років. До колоній щорічно потрапляють 70—90 неповнолітніх, які не знають грамоти.
ІІІ. Анкетування «Обізнаність учнів щодо проявів насильства
та жорстокості по відношенню до дітей»
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями понять «жорстоке поводження»,
«насильство», «фізичне насильство», «моральне насильство»; встановити
ступінь розуміння ними зазначених понять.
1. Продовжити речення:
а) Жорстоке поводження – це …
б) Насильство – це…
2. Які дії, вчинки людей можна віднести до таких видів насильства:
а) до фізичного насильства:
б) до психологічного насильства:
3. Які «методи» виховання найчастіше застосовують твої батьки по відношенню до
тебе?
4. За що найчастіше тебе «карають» вдома?
5. Як ти вважаєш, чи завжди покарання стосовно тебе, твоїх вчинків застосовуються справедливо?
а) завжди справедливо;
б) частіше справедливо;
в) несправедливо;
г) не знаю.
6. Чи відомі тобі факти жорстокого поводження з дітьми в сім’ях твоїх однолітків
чи знайомих?
а) так;
б) ні.
7. Чи відомі тобі факти жорстокого поводження з учнями в школі:
а) з боку вчителів ( так чи ні );
б) з боку інших учнів ( так чи ні ).
8. Чи зазнавали ви особисто в своєму житті насильство чи жорстокість?
а) так;
б) ні.
9. Куди потрібно звернутися вам в разі жорстокого поводження чи вчинення
насильства щодо вас?
ІV. Підсумок.
Сьогодні ми разом з вами намагалися з’ясувати, що таке жорстокість і насильство, чи мають місце ці факти по відношенню до дітей в нашій державі на сьогоднішній день, які нормативно-правові документи захищають дітей від фізичного та психологічного насильства.
Гра «Вислови свою думку»
Кожен учень по черзі висловлює свою думку: «Що треба робити сьогодні всім нам, щоб захистити дітей від жорстокості та насильства…»
Вчитель читає вірш
Мій улюблений світ – без насильства,
Без жорстокості, болю і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ – без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна – це світ без насильства.
Пам’ятайте: «Діти – живі квіти землі, - писав М.Горький. – І як кожній квітці потрібні певні погодні умови для повного розквіту, так і дітям потрібно створити необхідні умови для їх нормального життя».
«Дитині мало прав, їй потрібний достаток і виховання, щоб ними скористатися», - писав О.І.Герцен.
Кожному учневі роздається пам’ятка.
Пам’ятка для учнів
1. Пам’ятайте, що насильство над вами, здійснене батьками, не є нормою життя. Насилля – неприпустима річ у стосунках людей.
2. У сім’ї ви маєте право на те, щоб до вас ставилися з повагою, не ображали.
3. Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
4. Поділіться своїми проблемами з учителем, класним керівником, практичним психологом школи, зверніться у міліцію чи в службу у справах неповнолітніх у випадку вчинення стосовно вас насильства чи жорстокості.
5. Не вірте у погрози з боку кривдників.
6. Ви маєте право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко і однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
7. Знайте, коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують у спілкуванні з вами лайливі слова – це насильство.
8. Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, в тому числі ваші батьки, рідні, не мають права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини – це карається законом.
9. Навчіться розрізняти поняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність – є ЗЛО; що звеличує гідність людини - ДОБРО
|
Категорія: Розробки уроків | Додав: tamara-svir (15.01.2016)
|
Переглядів: 457
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|